Instagram to jedna z przodujących aplikacji w dobie mediów społecznościowych. Coraz częściej marki decydują się na przeprowadzanie kampanii i działanie w obrębie tej platformy. Sotrender ogłosił ją aplikacją roku 2019, a ze Stories dziennie korzysta ponad 400 milionów użytkowników. Pozostaje zadać pytanie, co jest hot i na topie dzisiaj?

 

IGTV

Wszędzie mówi się, o tym już wcale nie tak nowym, formacie wideo w obrębie Instagrama. Umożliwia on dodawanie filmów wertykalnych (za niedługo również poziomych), które mogą trwać nawet 60 minut! Miał zastąpić youtuba, ale chyba jednak przeliczono siły na zamiary. Patrząc na polskie konta, ten format raczej jest rzadko wykorzystywany i nie angażuje odbiorców tak bardzo, jak na przykład u zachodnich kolegów, gdzie filmy w obrębie tej zakładki są publikowane regularnie. Co nie oznacza, że się nie rozwija, tylko następuje to nieco wolniej.

Najczęściej ten format jest wykorzystywany przez blogerki modowe i urodowe, przy pokazywaniu krótkich ujęć, na przykład swoich stylizacji albo sposobu wykonywania makijażu. Równie często wykorzystują go blogerzy kulinarni, którzy w ten sposób są w stanie atrakcyjnie pokazać przygotowanie danego przepisu, w sposób ciekawy i bardzo sprawny. Zwykle te filmiki też nie trwają zbyt długo.

Z pewnością to element, w który warto się zaangażować, a jeżeli już został poświęcony czas na stworzenie dobrej jakości filmu, warto postarać się go, jeszcze w obrębie Instagrama, wypromować. Nie zapominając o możliwości dodania takiego filmu jako zwykły post, który pojawi się w feedzie konta, co ostatnio Instagram umożliwił użytkownikom. Dzięki temu nasi odbiorcy z pewnością go nie pominą i zyska on dużo więcej wyświetleń.

 

INSTASTORIES

To, że instastories to must have każdej komunikacji jest wiadome nie od dziś. Format ten jest niezwykle popularny i chętnie oglądany przez użytkowników Instagrama, niekiedy częściej niż same posty. To praktycznie pierwsza czynność, która jest podejmowana przez odbiorców, dlatego warto urozmaicić działania w tej aplikacji i zaangażować się w tworzenie stories. Dzięki temu dystans z wykreowaną marką się zmniejsza, wizerunek ociepla, a to działa wyłącznie na korzyść kupującego Twój produkt, czy usługę.

Warto poświęcić dłuższą chwilę na stworzenie tego typu contentu, by pomimo wartości merytorycznej, opowiedzianej historii, dawał też wartości wizualne, estetyczne. W tym wypadku konieczne jest użycie niektórych z aplikacji dostępnych w telefonach. Jedne z najpopularniejszych to:

  • Unfold, która umożliwia tworzenie pojedynczych slajdów lub całego zestawu, który bezpośrednio można wkleić później do Stories. Warto się temu przyjrzeć, ponieważ nawet bezpłatna wersja aplikacji, umożliwia skorzystanie z wielu wzorów, które w klasyczny sposób i niezwykle estetyczny urozmaicą publikowane treści.
  • Tezza, to jedna z nowszych aplikacji dostępnych na rynku, która podobnie jak poprzednia, posiada gotowe i atrakcyjne szablony do Stories. Dodatkowo umożliwia przerabianie zdjęć, posiada wiele filtrów, które robią niemały szum wśród instagramowiczek.
  • StoryArt to aplikacja podobna do Unfold, czyli mająca do dyspozycji kilka spójnych szablonów, nie mniej atrakcyjnych od tych oferowanych w poprzednich przykładach.

 

DOBA EKSPERTÓW

Instagram stał się platformą, nie tylko do udostępniania pięknych i cieszących oko zdjęć, ale także służy działalności eksperckiej. Wiele profesjonalistów decyduje się na swoją obecność w tym medium, po to by nawiązywać bezpośrednią relację ze swoimi odbiorcami i po to by w łatwy i przede wszystkim szybki sposób odpowiadać na potrzeby swoich obserwujących.

Często wykorzystują Stories do tworzenia mini-szkoleń na temat, w którym się specjalizują, używając przy tym dostępnych naklejek. Dzięki temu lepiej poznają zdania ich odbiorców i mogą bezpośrednio do nich się odnosić, w krótkim czasie. Dzięki temu obserwujący czują, że czynnie uczestniczą i mają realny wpływ na to co czytają u swojego autorytetu.

 

INSTASHOPPING

Zakupy bezpośrednio przez Instagram stają się coraz bardziej popularne. Kolejno dodawane, nowe funkcje ułatwiające zakupy w tej platformie, przyczyniły się do tego, że coraz rzadziej szukamy produktów bezpośrednio na stronie sklepu, wykorzystujemy do tego Instagram. W USA możliwe jest sfinalizowanie zakupu w aplikacji. Prawdopodobnie w niedługim czasie, ta funkcja pojawi się również u nas. Jak to działa? Instagram umożliwia dodawanie oznaczeń produktu do postowanych zdjęć lub instastories, co jest nam doskonale znane. Aktualnie wprowadzono również aktualizację, która po kliknięciu wyświetla nam produkt i umożliwia jego zakup, bez wychodzenia z aplikacji.

Dodatkowo Instagram wprowadził wyróżniony kanał zakupowy w karcie Eksploruj, który pozwala na przeglądanie oferowanych produktów, przez marki działające na Instagramie.

Co ciekawe, istnieją przesłanki o integracji Instagrama z sklepami i zastosowanie Visual Search – wyszukania produktów przez aparat znajdujący się w aplikacji. To z pewnością zrewolucjonizuje całą ścieżkę zakupową klienta.

Instagram jest aplikacją, w której wiele rzeczy zmienia się z dnia na dzień, dlatego trudno cokolwiek przewidzieć. Możemy snuć przypuszczenia i próbować analizować użytkowników i odbiorców naszych treści, na podstawie czego, później uzyskamy mniej lub bardziej przydatne wnioski. A one mogą stać się podstawą tworzenia kolejnych, coraz bardziej atrakcyjnych kreacji.