500 milionów użytkowników aktywnych miesięcznie, 66% z nich ma mniej niż 30 lat, a statystyczny odbiorca jest aktywny średnio 50 minut w ciągu dnia. Mowa o, ciągle nie do końca odkrytej dla marketerów, aplikacji TikTok, która wciąga młode społeczeństwo tak bardzo, jak zrobiła to ostatnia premiera nowego odcinka Gry o Tron.

 

TikTok – z czym to się je?

TikTok to aplikacja z serii kreatywnych, która pozwala na stworzenie 15- sekundowych filmików z podkładem dźwiękowym, a później na dzielenie się nimi ze społecznością. Pozostawia szerokie pole dla kreatywności osób publikujących, umożliwia również obserwowanie swoich ulubieńców, komentowanie i udostępnianie treści. W Polsce najpopularniejsi tiktokerzy posiadają po kilka milionów fanów, stając się bardzo popularni i tym samym wyprzedając niektórych youtuberów w kwestii generowanych zasięgów.

Warto wspomnieć, że zaufanie użytkowników względem aplikacji, ale też do samych użytkowników jest dużo większe niż na innych social mediach. Spowodowane tym, że TikTok jako jedna z nielicznych aplikacji nie stał się koszem po brzegi wypełnionym reklamami i clickbait’ami.

Pozostaje zadać pytanie, jak mądrze wykorzystać to medium w kampanii promocyjnej marki? Co zrobić, żeby stało się kolejnym środkiem komunikacji i dotarcia do nowych klientów? Nie pozostawia wątpliwości, że marki na TikToku nie do końca wiedzą jak prowadzić swoją komunikację w tej aplikacji. A umożliwia wiele. Jeżeli podejdziemy do tematu kreatywnie i z dozą dystansu, TikTok z pewnością zapewni nam pożądane, a nawet lepsze efekty.

 

TikTok, czyli miejsce Pokolenia Z

Trzeba powiedzieć to wprost, TikTok nie jest aplikacją dla każdej marki, a to z powodu specyfiki użytkowników, którzy na tej platformie się znajdują. Przede wszystkim należy zastanowić się nad naszą grupą odbiorców do której celujemy komunikat. TikTok w większości jest używany przez osoby młode, a najaktywniejsi to osoby w wieku 13-18. Ta grupa użytkowników jest bardzo specyficzna i szczególnie wyczulona na wszelkie komunikaty reklamowe. Nie darzy sympatią osób, które za dobre pieniądze zareklamują wszystko. Ich zaufanie jest ograniczone i trudne do zdobycia.

Pokolenie Z to świadomi konsumenci dóbr technologicznych, ceniący sobie autentyczność i wiarygodność osób, które obserwują. Kiedy jednak ta społeczność stanowi choć część Twojej grupy docelowej warto poświęcić nieco więcej uwagi aplikacji TikTok. Jak się za to zabrać?

 

TikTok jako skupisko influencerów

Tak jak wspomniałam wcześniej, TikTok zrzesza wielu użytkowników i pozwala budować silne społeczności wokół najpopularniejszych twórców. To jest równoznaczne z potencjałem jaki posiadają dla branży marketingowej.

Najłatwiejszym sposobem zaistnienia jako marka w tej aplikacji to product placement. Umieszczenie produktu w krótkim filmiku przez popularnego tiktokera sprawi, że fani sięgną po niego w sklepie, z uwagi na zaufanie, ale też potrzebę bycia takim jak swój idol. Jest to bardziej prawdopodobne, niż gdyby zlecić kolejną promocję tego produktu u instagramowego influencera, który posiada tych współprac niezliczoną ilość, czym traci zaufanie i wiarygodność dla obserwujących.
Niestety, Instagram i możliwość kupienia fake obserwatorów, czy polubień, a także wszechobecny trend stawania się influencerem, po to by móc dostawać paczki PR’owe, stał się mniej wiarygodną aplikacją dla oczekujących autentycznego contentu odbiorców. A w dodatku Instagram został uznany za jedną z najbardziej szkodliwych aplikacji dla zdrowia psychicznego, szczególnie u młodych użytkowników.

Nawiązując współpracę z twórcą na TikToku zyskujesz nie tylko możliwość dostrzeżenia produktu przez szerokie grono odbiorców, ale także tiktokowy influencer zapewnia Ci kreatywny sposób podejścia do zadanego mu tematu, sam tworzy swoje filmy i je dystrybuuje polecając i ocieplając wizerunek Twojej firmy wśród swoich fanów. Dodatkowo i zarazem typowo, takie osoby nie skupiają się wyłącznie na działaniach w aplikacji TikTok. Również są obecni na innych kanałach, na przykład Youtubie, gdzie także możesz nawiązać z nimi współpracę, po to by stworzyć jednolity i spójny komunikat.

Dużą siłą na TikToku wykazują się hashtagi, które w przeciwieństwie do tych instagramowych, potrafią wywołać realny ruch i wirusowy zasięg publikowanej treści. Dobrym przykładem dla takich działań jest podjęcie współpracy Coca-Coli z popularnymi userami. Marka po udanej, globalnej kampanii na TikToku, postanowiła skupić się na polskich twórcach. Zaangażowanych zostało 18 influencerów, którzy w ramach kampanii mieli pokazać swoje niezwykłe momenty z życia, używając przy tym napoju marki. Cała akcja wykorzystywała hashtag #WOWmoment, który później był używany również przez fanów zaangażowanych influencerów, tworząc niemały zasięg wirusowy.

 

Innym przykładem jest współpraca marki Garnier z 9 twórcami Tiktoka, angażując przy tym również YouTube’a. Influencerzy tworzą #czystysquad i promują dbanie o higienę osobistą odpowiednimi produktami. Cała kampania jest promowana swoimi hashtagami – “#freeyourskin” oraz “#freeyourself”, które również, tak jak w przypadku marki Coca-Cola, mają za zadanie tworzyć zasięg wirusowy.

 

Kreacja własnego influencera

Jednym z ciekawszych, ale zarazem bardziej pracochłonnym pomysłem jest wykreowanie własnego twórcy. Przemyślana strategia, dobrze dobrane hashtagi, estetyczny montaż i kreatywne podejście pozwoli wykreować godnie reprezentującego ambasadora marki. Dzięki temu, zyskamy bezpośredni dostęp do interesującej nas społeczności, ale również odświeżymy profil firmy, tym samym stając się bardziej atrakcyjnym i na czasie. To świetny sposób na nawiązanie, znów, bezpośrednich relacji z odbiorcą i zmniejszenie dzielącego nas z nim dystansu.

 

Warto, czy nie warto?

TikTok to aplikacja, która daje olbrzymie możliwości dotarcia do trudnej grupy odbiorców jakimi są przedstawiciele Pokolenia Z. Wymaga ona jednak kreatywnego podejścia do tematu i dobrej strategii, która zachęci, a nie zniechęci odbiorców. Jedną z większych wad, jest niewątpliwie brak statystyk wewnątrz aplikacji, a tym samym ograniczony monitoring prowadzonej kampanii. Dlatego, należy uważnie śledzić działanie stosowanych hashtagów i obserwować zachowania użytkowników względem prowadzonej kampanii.

Warto wspomnieć, że TikTok i jego twórcy – również Ci polscy, posiadają zasięgi globalne. Przykładem jest konto Kingi Sawczuk, które skupia 4 milionową publiczność z całego świata. Jest to niewątpliwie fenomen tej aplikacji i niesamowicie duża możliwość zaistnienia marki w globalnej społeczności.

 

 

Dlatego, jak na rekinów przystało, pora wypłynąć na szerokie wody TikToka.