Media społecznościowe, takie jak Facebook, Instagram, Twitter czy TikTok, towarzyszą większości z nas w codziennym życiu. Nie ulega już wątpliwości, że są one nie tylko miejscem kontaktu ze znajomymi, ale także źródłem wszelkich informacji, mającym olbrzymi wpływ na kształtowanie się decyzji ich odbiorców.

Mimo iż wciąż w mediach społecznościowych posługujemy się słowem, trudno wyobrazić sobie jakikolwiek wyżej wymieniony serwis czy aplikację bez obecności zdjęć. Fotografia, przetwarzana jest przez ludzki mózg nawet 60 000 razy szybciej niż tekst. Nic więc dziwnego, że stanowi ona kluczowy element komunikacji w mediach społecznościowych.

 

Masz tylko ułamki sekund

Olbrzymia ilość publikowanych w mediach społecznościowych informacji sprawia, że każda z nich ma najwyżej kilka sekund na zainteresowanie odbiorcy i zatrzymanie go na dłużej. W mediach społecznościowych, często przeglądanych w biegu, na telefonie bez dobrego zdjęcia właściwie nie jest to możliwe.

Jakie jest więc dobre zdjęcie? Czy istnieje jedna, ogólna definicja na sukces fotograficzny w mediach społecznościowych?

 

Rodzaje fotografii w social mediach i ich zastosowanie

Trudno o jednoznaczną odpowiedź na pytanie – czym jest dobra fotografia, stworzona na potrzeby mediów społecznościowych. Istnieje bowiem wiele rodzajów fotografii, przeznaczonej do przedstawienia różnorodnych treści, wartości oraz osiągnięcia różnych celów. Ważne jest także, aby dostosować rodzaj fotografii oraz jej estetykę do profilu marki, dzięki niej promowanej. Zupełnie innych zdjęć potrzebować będzie przecież sklep biurowy, innych natomiast gabinet medycyny estetycznej czy też biuro podróży.

 

Fotografia packshotowa i zdjęcia typu ghost

Są to proste zdjęcia produktów, wykonane najczęściej na białym tle – bez cieni, kreatywnego oświetlenia czy efektów specjalnych. Tego typu fotografia ma na celu pokazanie produktu dokładnie takiego jakim jest, przedstawienie jego najważniejszych cech czy parametrów. Takie zdjęcia coraz rzadziej pojawiają się już w mediach społecznościowych – częściej spotkać je można na stronach internetowych różnego rodzaju sklepów. Proste, bezcieniowe kadry ustępują obecnie miejsca bardziej kreatywnym formom fotografii.

 

Zdjęcia w stylu lifestyle

Tego typu zdjęcia często pojawiają się na profilach związanych ze światem mody czy branżą beauty, choć nie tylko. Są to zdjęcia charakteryzujące się ciekawą kolorystyką bądź kompozycją. W estetyczny sposób przedstawiają produkt, markę czy element charakterystyczny z nią związany, w ciekawym otoczeniu. Są to raczej zdjęcia, na których nie pojawiają się ludzie.

 

Fotografia katalogowa

Jest to fotografia, będąca wersją fotografii lifestylowej – tutaj jednak, obok produktu pojawia się także człowiek. Tego typu zdjęcia pojawiają się w mediach społecznościowych, ale możemy je także znaleźć w gazetach, katalogach czy czasopismach.

 

Kreatywna fotografia reklamowa

Kluczowym słowem dla fotografii reklamowej jest pomysł. To rodzaj przedstawienia szeroko pojętego produktu (nie musi być nim przecież wyłącznie rzecz materialna; to także marka, przekaz społeczny czy konkretne wartości) w kreatywny, przyciągający oko sposób. Często sposób ten nie opiera się wyłącznie na fotografii, stanowiąc połączenie zdjęcia i grafiki oraz hasła reklamowego. Dawniej miejscem tego typu zdjęć były głównie banery reklamowe – na ulicy czy przystanku autobusowym – obecnie jednak równie często można zobaczyć je w social mediach.

 

Czy na tym koniec?

Oczywiście, że nie! To tylko kilka z wielu rodzajów fotografii, jakie możemy zamieszczać w mediach społecznościowych. Oprócz wymienionych rodzajów zdjęć na profilach znaleźć się mogą także fotografie wnętrz, sesje wizerunkowe, zdjęcia biznesowe, przykłady fotografii kulinarnej oraz wiele innych.

Warto także pamiętać, że bardzo wielu użytkowników mediów społecznościowych szuka w serwisach naturalności i prawdziwości, dlatego też zdarza się, że lepiej od wykreowanych kadrów sprawdzą się zdjęcia z życia wzięte, naturalne, pokazujące codzienne życie firmy czy jej pracę od wewnątrz.

Czasem warto także pokusić się o absolutne łamanie standardów i rezygnowanie z utartych ścieżek. Przykładem tego może być niedawne wydarzenie na Instagramie, kiedy to zdjęcie jajka osiągnęło rekordową liczbę polubień w postaci 32 milionów serduszek! Ten swoisty manifest fotograficzno-społeczny wywołał spore poruszenie i pokazał, że nie zawsze to poprawny, estetyczny kadr czy też zdjęcie znanej postaci z show biznesu musi osiągać szczyty popularności.